МОСКВА, 13 декабря 2016 г. Всероссийский центр изучения общественного мнения (ВЦИОМ) представляет данные исследований о молодежи.
МИФ 1. «Конфликт отцов и детей – вечен». Тургеневский конфликт перестает быть актуальным - 68% россиян уверены, что молодые люди вполне могут находить общий язык со старшим поколением. «Ворчунов», считающих, что «старики» и «молодежь» не в состоянии понять друг друга, с годами становится меньше – если в 2004 году их было 42%, то в 2014 году таких пессимистов осталось меньше трети (29%). Только 5% молодежи оценивает свои отношения с родителями как «прохладные», в то время как у остальных сложились «очень близкие, доверительные» и «дружеские, теплые».
МИФ 2. «Они не ведают, что творят!». В реальности представление молодых людей (18-34-года) о себе и их образ в глазах старшего поколения (от 35 лет и старше) практически совпадает. Современных молодых людей считают материально ориентированными (76% и 75% для каждой из этих возрастных групп соответственно), общительными (75% и 70%), аккуратными (67% и 59%), активными (65% и 55%), любящими спорт (61% и 51%). Ну, и немного «ложки дегтя» - молодежь считают расточительной (55% и 57%), ленивой (54% и 58%). Самокритичность молодых людей вселяет надежду, что над этими своими недостатками они будут работать. J
МИФ 3. «Молодежь беззаботна – нет у нее проблем». Зависимость от компьютерных игр (77%), негативное влияние Сети (75%) в наше время россияне в целом считают даже более распространенными бедами молодежи, чем алкоголизм и наркоманию (64%), конфликты с родителями (62%) и ровесниками (61%). Причем негативные эффекты зависимости от компьютерных игр, негативное влияние Сети признают и сами молодые люди: среди 18-34-летних об этих проблемах заявляют 72% и 69%.
МИФ 4. «Им плевать на историю страны, у них западные кумиры». Представители поколения Selfie (18-34-летние) в большинстве своем (57%) утверждают, что у них нет кумиров, а если и стоит кому-то подражать, то скорее родственникам (8%) и историческим персонажам (7%). Старшее же поколение уверено в обратном: только 14% людей в возрасте 35+ верят, что у молодежи нет «образцов для подражания», а чаще всего приписывают ей кумиров из «шоубиза» (13%), героев игр и книг (6%).
МИФ 5. «Секс, наркотики, рок-н-ролл: молодежь распущена и безнравственна» Действительно, добрачные сексуальные отношения перестали быть «запретным плодом» - они считаются массово распространенными (59%) и допустимыми, причем не только для юношей (66%), но и для девушек (61%). Однако далеко не все молодые люди воспринимают сексуальную свободу как руководство к действию: 16% девушек в возрасте от 18 до 24 лет считают для себя внебрачные интимные связи недопустимыми, 37% готовы заниматься сексом только с теми молодыми людьми, с которыми планируют создать семью. Отношение к сексу у юношей традиционно более поверхностное, но и среди них каждый третий (32%) готов вступать в интимные связи только в случае серьезных отношений, а не с кем попало.
Тему мифов о современной молодежи комментирует директор специальных программ ВЦИОМ Елена Михайлова: «Старшее поколение и молодежь в современном обществе часто меняются ролями: если традиционно молодежь училась у старших, то сегодня более зрелым людям бывает сложно ориентироваться в новых технологиях, разбираться в новых трендах без помощи своих детей. И это – один из факторов стирания границ между поколениями. Молодежь – драйвер развития, она более креативна и склонна к риску. В стремительно меняющемся мире эти качества позволяют ей быть впереди. При этом, получив во многих сферах полную свободу выбора, молодые люди распоряжаются ею довольно взвешенно, т.е., не бросаясь «во все тяжкие». Например, секс до брака – «да» (раз обществу уже не важно, есть ли печать в паспорте), но не с кем угодно, а с теми, кто близок и дорог. Если быть похожими – то на родственников, которыми гордятся. Компьютерная зависимость – проблема, но это осознание – уже на пути к ее преодолению. Портрет молодежи, который мы видим, не только приятно удивляет, но позволяет с уверенностью смотреть в будущее».
Инициативные всероссийские опросы ВЦИОМ проведены в 1989-2016 гг. в 130 населенных пунктах в 46 областях, краях и республиках и 8 ФО России. Объем выборки 1600 человек. Выборка репрезентирует население РФ в возрасте 18 лет и старше по полу, возрасту, образованию, типу населенного пункта. Выборка многоступенчатая стратифицированная, с пошаговым отбором домохозяйств, с применением квот на последнем этапе отбора. Для данной выборки максимальный размер ошибки (с учетом эффекта дизайна) с вероятностью 95% не превышает 3,5%. Метод опроса - личные формализованные интервью по месту жительства респондента. Помимо ошибки выборки смещение в данные опросов могут вносить формулировки вопросов и различные обстоятельства, возникающие в ходе полевых работ.
SELFIE GENERATION: FIVE MYTHS ABOUT YOUTH
“The young generation are not what they used to be”, “they do not need anything, they are not interested in anything”, “they do not read anything; they only care about their gadgets”. Is everything really so bad? Decades of VCIOM’s experience will help us figure it out.
MOSCOW, December 13, 2016. Russian Public Opinion Research Center (VCIOM) presents the data of a study devoted to young people.
Myth 1. “The battle between fathers and sons is eternal”. Turgenev’s conflict is outdated: 68% of Russians are confident that young people seem to get along with the older generation. The number of “grumbles” who think that “old people” and “young people” fail to understand each other is decreasing year-by-year (the share of pessimists was less than one-third (29%) in 2014 compared to 42% in 2004). Only 5% of young people assess their relationships with parents as “cool”, while the remainder still say they are “very close, trustworthy” or “friendly, warm”.
Myth 2. “They do not know what they are doing!” In reality young people’s self-perceptions (those aged 18-34) and the older generation’s perceptions (those aged 35 and over) of young people are almost the same. Today’s young people are regarded to be materially oriented (76% and 75% for each age group, respectively), communicative (75% and 70%), thorough (67% and 59%), active (65% and 55%), and in love with sport (61% and 51%). Nevertheless, young people are considered spendthrifts (55% и 57%) and loafers (54% and 58%). Self-criticism of young people brings hope that they will get over these problems. J
Myth 3. “Young people are unconcerned; they do not seem to have any problems”. Such problems as dependence on computer games (77%), negative effects of the Internet (75%) are considered by Russians as more common for young generation than alcohol and drug addiction (64%) or conflicts with parents (62%) or peers (61%). Negative effects of computer games and Internet usage are recognized by young people themselves: these problems are reported by respondents aged 18-34 (72% and 69%, respectively).
Myth 4. “They do not care about their country’s history; they have Western influences”. Most of selfie generation’s representatives aged 18-34 (57%) say that they do not have any idols, no examples to follow except for relatives (8%) or historical figures (7%), if any. Older generation opposes this idea: only 14% of persons aged 35 and over believe that young people have no examples to follow, the only examples for them might be showbiz idols (13%) or video game and book characters (6%).
Myth 5. “Sex, drugs and rock and roll: young people are spoiled and immoral” Indeed, premarital sexual relations are not the forbidden fruit anymore; they are considered to be common (59%) and acceptable not only among young males (66%) but also among young females (61%). However not every young person perceives sexual freedom as a guideline to follow: 16% of girls aged 18-24 do not accept extramarital relations; 37% are ready to have sex only with those young people with who they want to have a family. The attitudes of boys towards sex are rather shallow, but every third (32%) would start sexual relationship only if the relationship gets serious enough.
The VCIOM surveys were conducted in 1989-2016 in 130 settlements, 46 regions and 8 federal districts of Russia, with a sample of 1600 persons representative of the Russian population aged 18 and over according to sex, age, education, type of settlement. The survey was conducted with multi-stage stratified sample based on general rule of walking and quotas at the final selection stage. The margin of error (taking into account the design effect) with 95% confidence interval does not exceed 3.5%. The survey method is community-based structured face-to-face interviews. Apart from the margin of error, minor changes in question wording and different circumstances arising during the field work should be taken into account.
In your opinion, do Russian young people often face the following problems? (closed-ended question, one answer per each line, %) 2016 |
| | Often | Rarely | Never | Don’t know |
Computer game addiction | Total respondents | 77 | 13 | 6 | 4 |
Aged 18-34 | 72 | 20 | 6 | 2 |
Aged 35 and over | 78 | 10 | 5 | 7 |
Negative effects of the Internet | Total respondents | 75 | 13 | 6 | 6 |
Aged 18-34 | 69 | 18 | 9 | 4 |
Aged 35 and over | 77 | 10 | 5 | 8 |
Alcohol and drug addiction | Total respondents | 64 | 22 | 9 | 5 |
Aged 18-34 | 64 | 27 | 7 | 2 |
Aged 35 and over | 63 | 20 | 10 | 7 |
Conflicts with parents | Total respondents | 62 | 27 | 5 | 6 |
Aged 18-34 | 67 | 27 | 3 | 3 |
Aged 35 and over | 60 | 27 | 6 | 7 |
Conflicts with peers | Total respondents | 61 | 24 | 6 | 9 |
Aged 18-34 | 64 | 29 | 3 | 4 |
Aged 35 and over | 60 | 22 | 7 | 11 |
Negative impact of radio, newspapers and television | Total respondents | 60 | 21 | 11 | 8 |
Aged 18-34 | 59 | 25 | 11 | 5 |
Aged 35 and over | 61 | 20 | 11 | 8 |
Parental conflict, divorce | Total respondents | 58 | 27 | 7 | 8 |
Aged 18-34 | 60 | 30 | 5 | 5 |
Aged 35 and over | 56 | 26 | 7 | 11 |
Weak willpower among young adults | Total respondents | 56 | 26 | 6 | 12 |
Aged 18-34 | 56 | 31 | 6 | 7 |
Aged 35 and over | 56 | 23 | 6 | 15 |
Loneliness, lack of communication | Total respondents | 52 | 29 | 11 | 8 |
Aged 18-34 | 50 | 36 | 10 | 4 |
Aged 35 and over | 53 | 26 | 12 | 9 |
Unhappy love | Total respondents | 49 | 28 | 6 | 17 |
Aged 18-34 | 59 | 30 | 4 | 7 |
Aged 35 and over | 45 | 27 | 7 | 21 |
Unjust world order | Total respondents | 49 | 25 | 9 | 17 |
Aged 18-34 | 48 | 31 | 11 | 10 |
Aged 35 and over | 49 | 22 | 8 | 21 |
Extremely critical attitude towards themselves, their appearance | Total respondents | 47 | 31 | 11 | 11 |
Aged 18-34 | 48 | 36 | 10 | 6 |
Aged 35 and over | 46 | 29 | 11 | 14 |
Poor grades at school, failures in sport and hobby | Total respondents | 40 | 37 | 9 | 14 |
Aged 18-34 | 39 | 46 | 9 | 6 |
Aged 35 and over | 40 | 33 | 10 | 17 |
Influence of religious sects | Total respondents | 39 | 33 | 15 | 13 |
Aged 18-34 | 38 | 37 | 14 | 11 |
Aged 35 and over | 39 | 31 | 16 | 14 |
Teenage pregnancy | Total respondents | 36 | 36 | 10 | 18 |
Aged 18-34 | 41 | 40 | 8 | 12 |
Aged 35 and over | 34 | 34 | 11 | 21 |
Death of close relatives | Total respondents | 28 | 49 | 8 | 15 |
Aged 18-34 | 29 | 53 | 7 | 11 |
Aged 35 and over | 28 | 48 | 8 | 16 |
Who would you choose as your hero, idol or someone whose behavior you follow? (open-ended question, not more than three answers, % of respondents aged less than 35) |
| 2014 | 2016 |
Relatives, close people | 9 | 8 |
Historical figures (military men, astronauts, scientists, writers, religious figures) | 4 | 7 |
Pop and rock stars, actors, elite youth | 9 | 5 |
Athletes | 3 | 5 |
V. Putin | 2 | 4 |
Modern Russian politicians | 2 | 2 |
Characters of TV series, video games, books | 1 | 1 |
Soviet actors, musicians | 0 | 1 |
Other character | 1 | 3 |
No idols, no one | 57 | 57 |
Don’t know | 14 | 16 |
In your opinion, who can be heroes/idols/examples to follow for the young generation living in Russia? (open-ended question, not more than three answers, % of respondents aged less than 35) |
| 2014 | 2016 |
Pop and rock stars, actors, elite youth | 10 | 13 |
Characters of TV series, computer games, books | 4 | 6 |
V. Putin | 3 | 4 |
Athletes | 3 | 4 |
Historical figures (military men, astronauts, scientists, writers, religious figures) | 3 | 2 |
Modern Russian politicians | 2 | 2 |
Successful businessmen, oligarchs | 4 | 1 |
Relatives, close people | 2 | 1 |
Other character | 2 | 3 |
No idols | 41 | 14 |
Don’t know | 30 | 59 |
Note: Using materials from the site www.wciom.ru or wciom.com, as well as distributed by VCIOM, the reference to the source (or hyperlink for the electronic media) is obligatory!